Pariuri sportive și casino în România – cum se modifica legislatia jocurilor de noroc?

La începutul lunii octombrie, s-a adoptat modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, precum și despre modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2013 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc. O reforma a jocurilor de noroc prin care e nicio companie nu va mai putea desfășura activitatea pe teritoriul României dacă nu are sediul pe teritoriul acesteia.

Dar elementul din proiect care a declanșat cea mai mare zarvă s-a referit la amplasarea sălilor de jocuri de noroc, care vor putea fi asezate la maximum 50 de metri de limita teritorială a orașelor, municipiilor, sau comunelor. Totodată, sălile de jocuri nu vor putea fi amplasate la mai puțin de 300 de metri de școli, parcuri, locuri de joacă, biserici, sau spitale sau în zone unde ar putea încurca traficul.

Prin vocea premierului României, Guvernul a motivat aceasta actiune prin dorința de a genera mai mulți bani în conturile statului din acest domeniu, dar și pentru a încerca sa stopeze un flagel care a pus stapanire pe tinerii României, dependența de jocuri de noroc. Se dorește ca o reglementare mai buna a domeniului sa opreasca o adictie care se dovedește a fi din ce în ce mai periculoasă.

Istoricul caselor de pariuri în România

Va mai amintiti biletul Pronosport, cu 13 meciuri unde trebuia sa selectezi 1, X sau 2 și unde aveai aceleași șanse de câștig ca la Loto? Desigur, exageram noi puțin, pentru ca vorbim de perioada 1996, iar majoritatea partidelor erau din Serie A. Un campionat italian care furniza puține surprize în acea vreme. Totuși, 13 evenimente de anticipat era un proces dificil de realizat. 

Horizont 2000 a fost casa de pariuri care a schimbat jocul. Avea oferta pe ecrane, plus clasamente tiparite pe hartie. În plus, puteai miza și pe "sansa dubla". Imediat după Horizont 2000, au mai apărut Astra Bettings, Eurosport Bet, Superbest, Mega Bet Sport sau Wettpunkt, printre altele. Wettpunkt a fost și prima care iti permitea sa pui biletele in online, atata timp cat puteai sa plătești cu cardul. 

În doar doi ani de la deschidere, Horizont 2000 ajunsese la o cifra de afaceri de 92 de miliarde de lei (bani vechi). Erau planuri mari de extindere, dar începutul anilor 2000 în România era despre un concept special - fentarea statului. Nu ca s-ar fi schimbat multe între timp. Doar ca cei de la Horizont 2000 au fost prinși în fapt. Schema era în felul următor: se stabileau mai multe jocuri cu cota mare de castig, fără însă ca pronosticurile sa fie tiparite direct pe tichete, ci pe coli format A4. După disputarea jocurilor, se modificau rezultatele din calculator, astfel incat toate pronosticurile sa fie castigatoare. Ulterior, angajata agentiei tiparea tichetele cu regim special, ridicand în acest fel, pe baza unor nume fictive, câștigurile.

Astra a fost următorul nume mare pe lista. Și aici ne referim atat în topul preferintelor, cat și în randul caselor de pariuri care au dispărut rapid ca urmare a unor tepe date de patroni. De asta asta, în 2009, Astra a rămas fără licență după ce a "uitat" să mai achite ceva către bugetul de stat. Acel "ceva" era o datorie de 1.8 milioane de euro. Păcat, pentru că aveau o revista misto rau de tot, cu tot felul de detalii despre campionate, plus statistici. 

Gamebookers a "rupt" online-ul în România după 2004, cand a intrat pe piața de la noi. Ba chiar în sezonul 2009/2010, Gamebookers a fost sponsorul oficial al Ligii I. Reglementarea domeniului, prin obligativitatea obținerii licenței pentru România, a îndepărtat mai mulți operatori internaționali de renume. Bwin sau Bet365 se pot alătura pe aceasta lista. 

În prezent, avem 33 de companii cu licenta ONJN. Betano, Superbet ori Unibet sunt printre cele mai populare case de pariuri in online. Superbet deține primul loc și în offline, acolo unde concurează cu Fortuna, Casa Pariurilor și Get'sBet. Iar în lumea cazinourilor online, lista e chiar mai lungă. 

Impactul social-economic al caselor de pariuri și cazinourilor

În 2008, statul încasa 450 de milioane de euro din taxe și impozite pentru domeniul jocurilor de noroc. În 2022, la bugetul României au ajuns 406 milioane de euro din taxele pe jocuri de noroc. Cu toate astea, impresia este că oamenii se joacă mai des și pe mai mulți bani în prezent. 

Și mai interesant este faptul ca înainte puteai sa te mai faci ca uiti sa trimiti bani către stat. Iti revocau licenta, bagai firma în faliment, iar apoi deschideai alta. Nimic prea complicat. Acum, nu prea se mai pot face astfel de scheme. 

Dar dacă impactul economic, cel puțin în privința cifrelor, nu s-a modificat prea mult, cel social necesita cateva studii profunde. În anii 2000, puteai să ai 12 ani și tot intrai lejer într-o casa de pariuri. Însă oferta cumva te determina sa nu investesti foarte mult în astfel de jocuri. Aveai meciuri mai puține, la TV nu erau prea multe transmise și aveai alte preocupări, nu sa dai refresh pe teletext ca sa vezi rezultatele. Acum, lucrurile stau diferit. Oferta e de aici si pana-n Bangladesh, live streaming exista aproape la fiecare partidă, din orice sport, iar Flashscore este instalat pe milioane de dispozitive mobile. Pariurile sportive te acaparează mult mai ușor. Acțiunea este permanenta, precum și dopamina generata de fiecare bilet plasat.

Detalii ale noii legi ce reglementeaza jocurile de noroc

Modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, precum și despre modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2013 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc aduce, pe langa case offline afara din oras, și alte reglementări pentru industria jocurilor de noroc. Iata-le pe cele mai importante:

1. Fără alcool în locațiile cu jocuri de noroc

Se interzice servirea de băuturi alcoolice în locuri care servesc ca sală de jocuri. Practic, asta se traduce și prin eliminarea aparatelor de tip sloturi din baruri. Totodată, sălile de jocuri nu mai pot avea intrare comuna cu un spațiu care comercializează băuturi alcoolice.

2. Societate înregistrată în România obligatorie pentru operatorii de jocuri de noroc

Vor putea obține licenta doar societățile înregistrate în România sau persoanele juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană care au înregistrat un sediu permanent în România.

3. Panouri mai mici pentru publicitatea jocurilor de noroc

Reclamele outdoor pentru jocuri de noroc, care depășesc dimensiunea de 35 m2/panou/material publicitar, sunt interzise. În plus, se mai interzice afișarea valorilor sau bunurilor acordate prin bonusuri, promoții sau jackpot-uri.

4. Baza de date comuna pentru jucătorii autoexclusi

Se interzice organizatorilor de jocuri sa permita accesul în săli persoanelor autoexcluse și indezirabile, care sunt prezente într-o bază de date creată, gestionată și actualizată permanent de către ONJN.

5. Apariția unei noi entități independente pentru controlul jocurilor de noroc

Se va înființa o nouă autoritate finanțată integral din venituri proprii în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru promovarea respectării principiilor și măsurilor privind jocurile de noroc responsabile social.

6. Taxe mai mari pentru licenta de pariuri

Se modifica taxele pentru toate clasele de organizatori de jocuri de noroc. Pentru că vor plăti mai mult la stat, operatorii mai mici se vor gandi de doua ori înainte dacă potențialul profit merită tot efortul. Mai multe detalii despre valoarea fiecărei taxe poți vedea în acest articol.

Cine e afectat de noua lege a jocurilor de noroc? 

  • Cu case pariuri în afara orașului, cine va fi cel mai afectat? Operatorii, statul sau jucătorii? O sa facem o presupunere indrazneata și o sa spunem ca nimeni, dar absolut nimeni nu are de câștigat. Asta pentru ca statul roman pare ca nu intelege ce inseamna o adictie.
  • Daca unui alcoolic ii muti carciuma un pic mai încolo, înseamnă că va renunța la bautura? Sau ca nu va mai consuma în propriul domiciliu? La fel și cu dependentii de jocuri de noroc. Desigur, poate (și aici e un mare poate) reduci creșterea numarului persoanelor care se confruntă cu acest "flagel", însă cu cei deja dependenți ce faci? 
  • Operatorii vor avea un profit mai mic și vor închide (că vor, ca nu vor) din agenții. Vor da afara angajați, iar statul se va alege cu mai mulți șomeri.
  • Guvernul vrea sa incaseze mai mulți bani din domeniul jocurilor de noroc. Dar dacă vor fi mai puțini operatori, chit că vor plăti taxe mai mari, pana la urmă ajungem tot cam la aceleași sume. 
  • Dacă proiectul de lege va fi aprobat de Camera Deputatilor și promulgat de președinte, legea va fi publicată în Monitorul Oficial, iar sălile de jocuri de noroc vor avea 60 de zile să se conformeze.

Argumente pro și contra noilor reglementari ale jocurilor de noroc

Într-un studiu desfășurat în 2016, s-a descoperit ca în jur de 100.000 de tineri români sunt dependenți de jocuri de noroc. Culmea, studiul a fost comandat atunci de Romslot şi Romanian Bookmakers. Între timp, situația nu pare să se fi schimbat în bine. Sa fi rămas tot același număr, de altfel, destul de mare? Din păcate, oficial, statul român continuă să trăiască într-o nebuloasă, unde doar se presupun chestii, fără sa se știe cu adevărat ceva. Realitatea este ca numarul jucatorilor care au trecut de la pasiune la dependenta poate sa fie mult mai mare.

  • Sunt peste 400.000 de conturi deschise la operatorii online licențiați din România;
  • De parcă problema numărului mare de dependenți nu ar fi fost suficientă, același studiu din 2016 dezvaluia o alta hiba. Faptul ca jucătorul obișnuit de pacanele si pariuri care cade in "pacat" obisnuieste sa castige mai puțin decat salariul mediu pe economie. Așadar, în principiu, oamenii săraci se joacă, sperand sa dea lovitura. Din nefericire, tocmai acești jucători cad în adictie cel mai ușor. Pentru ca vor un standard mai ridicat de viață, însă doresc asta prin intermediul jocurilor de noroc. Fiindcă e modalitatea mai ușoară, care nu presupune o mare investitie fizica sau intelectuala. Sa luam aparatele, de exemplu. Pur și simplu dai in butoane și speri la jackpot. 
  • O nouă reglementare ar proteja mai bine categoriile defavorizate ale societății. Nu ai cum sa-i opresti sa se joace pe net, dar un număr mai redus de agenții și săli de jocuri, fără pacanele în oraș, ar însemna mai puține tentații. Sunt peste 15.000 de agenții de pariuri stradale, dintre care în jur de 90% sunt amplasate în orașele importante. 
  • Adictia de jocuri de noroc creeaza un cerc vicios, conditionat de situatia financiara precara a romanului de rand. Te apuci de păcănele online de sarac, ajungi mai sărac din cauza lor, iar apoi nu ai un ajutor pentru a te reintoarce pe drumul bun. 
  • Sunt site-uri de specialitate care îți pot oferi suportul, însă statul ar trebui sa aiba centre pentru a sprijini dependentii de jocuri de noroc. Astfel, vor fi tot mai multe cazuri în care oameni neajutorați își vor face singuri rău, fiind disperați și lipsiți de soluții. O categorie "specială" e reprezentată de tinerii cu părinții plecați "afara", care baga la aparate banii primiți. Fără supraveghere și sprijin parental, ajung să ia decizii pripite.
  • Pe de alta parte, industria jocurilor de noroc produce, la nivel global, peste 130 de miliarde de euro. Se presupune ca cifra de afaceri va crește gradual cu vreo trei milioane de euro anual. În 2022, casele de pariuri licentiate au avut cifre de afaceri de peste 2 miliarde de euro. Se fac bani grei în acest domeniu, iar patronii au nevoie de mai mulți angajați. Adaugam și cazinourile offline/online și vedem cum sunt înregistrați peste 30.000 de salariati la aceste societăți. 
  • În cazul în care se aplica noua lege, va scădea cifra de afaceri pentru majoritatea operatorilor de jocuri de noroc. Asta va duce nu doar către bani mai puțini la stat, dar și spre disponibilizari. Vor fi agenții mai puține, deci și un număr mai redus de angajați. Se va înregistra o rata mai mare de șomaj, care nu ar trebui sa convina nimănui.

Reacții publice la noile reglementari privind jocurile de noroc

"Nu mă sperie amenințările intermediarilor industriei păcănelelor! Le spun clar că joi vom da ordonanța de urgență prin care toți operatorii să fie obligați să aibă sediul fiscal în România, iar legea aflată în Parlament, prin care scoatem păcănelele în afara localității, va fi adoptată rapid! Și sunt convins că autoritățile statului vor face lumină cu privire la modul în care acești intermediari vor să preseze politicienii pentru a lua decizii în favoarea acestei industrii!", a declarat premierul României, la începutul lunii octombrie, conform Digi24.

La ce reacții a avut acesta luna trecută, cred că putem sa presupunem ca poziția sa în privința jocurilor de noroc a devenit clară. Asta pentru ca premierul s-a mai sucit, avand alta opinie în trecut.

Cu toate declarațiile premierului, coaliția PSD-PDL nu pare determinată sa facă tot posibilul pentru a duce mai departe legile antipacanele.

Dintre cele opt legi propuse, doar cea cu amplasarea sălilor la cel mult 50 de metri de marginea orașelor are ceva sorți de izbândă. Restul, mai ales cea care restrictioneaza reclamele operatorilor, raman blocate. 

"Șaptezeci la sută din industrie susținem restricționarea totală a publicității. Astfel vom proteja minorul de contactul cu jocurile de noroc și persoana dispusă la adicție", a spus Doru Gheorghiu, consultant al Patronatului Organizatorilor, Producătorilor și Exploatatorilor de Jocuri de Noroc din România, potrivit celor de la external linkLink-uri externe interzise.

Și în condițiile în care vedem tot mai mulți tineri dependenți de jocuri de noroc, poate că reglementarea reclamelor nu ar fi o idee rea. Viorel Roman, psihoterapeut în cadrul Asociației „Aliat", om cu peste 24 de ani de experiență în tratarea dependențelor, a dezvăluit într-un interviu la începutul anului că lucrurile au degenerat în ultimii ani.

„Da, în ceea ce privește jocurile de noroc, clar am observat o creștere foarte mare. În prezent cererile pentru tratament de adicție de jocuri de noroc sunt extraordinar de multe față de ce se întâmpla acum 10, 20 de ani", a relatat Roman pentru Europa Liberă România.

Dezbateri în mass-media și pe rețelele sociale

Dacă este o persoana publica ce susține sus și tare o reglementare potrivită a jocurilor este noroc atunci acela este streamerul Silviu Faiar. Cel mai cunoscut roman pe Twitch a identificat una dintre marile probleme ca fiind publicitatea agresiva, Faiar avand si experienta mai multor joburi chiar în publicitate.

Și anul acesta Faiar s-a legat de mai mulți influenceri, inclusiv Dorian Popa. Pana la urma, obiectiv vorbind, acesta nu se înșeală deloc. În 2021, trei operatori de jocuri de noroc (Superbet, Betano si Unibet) erau cei mai darnici investitori în publicitatea online, fiecare cu peste 2.5 milioane de euro bagati.

Lui Faiar nu i-a convenit cum diferiți influenceri, cu un public tânăr, fac reclama la jocuri de noroc. Pana la urma, daca ai urmaritori de până în 18 ani care sunt usor influentabili, iar tu promovezi pacanelele ca și cum ar fi a doua venire a lui Iisus, e și normal sa te traga careva la răspundere. 

Dar oricum minorii nu pot intra în agenții și nici nu-si pot deschide cont online. Deci care ar fi problema? Ei bine, trebuie sa nu ne mintim. Poți deschide cont pe numele mamei, bunicii, al unchiului.

Acum te intreaba mai des de un buletin cand intri într-o sală de jocuri, însă asta nu înseamnă ca este o practica universală. Iar influencerii știu asta. Măcar acolo, în subconștient.

Ce poate nu a spus Faiar, dar o facem noi, este legat de marlania unora dintre acești "promoteri" de jocuri de noroc. Care beneficiază, cei mai mulți, de conturi demo din partea operatorilor, pe care se joacă pe sume exorbitante. Și când îl vezi pe influencerul tău favorit că da o rotire de 10 RON, parcă nu-ți vine să joci pe 0.10 RON. 

Nu s-a mai discutat prea mult în ultima perioada despre scandalul Ringier, dar rămâne in memoria colectiva. Ca sa ne dăm seama de jocurile de culise. Grupul Ringier a cerut ziariștilor GSP să trimită articolele pentru aprobare înainte de publicare, într-un gest care a fost interpretat de ziariști a fi o presiune din partea industriei jocurilor de noroc, principalul sponsor economic. Ca urmare, redactorului-șef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Țepelin, a fost dat afara. Pe 2 noiembrie, tot după o decizie Ringier, Gazeta Sporturilor a încetat sa mai existe în print.

Perspective de viitor pentru legislatia jocurilor de noroc

Încă o data, sa presupunem ca tot proiectul de lege o sa treaca de Camera Deputaților și o sa fie publicat în Monitorul Oficial. Pe termen lung, asta ar însemna:

  • Plecarea unor operatori de renume de pe piața din România. Avem deja exemplul celor de la Bwin sau Bet365;
  • Disponibilizarea angajatilor de la agențiile stradale. Reducerea sălilor de joc va însemna și concedierea personalului nenecesar. Oameni care vor ingrosa numărul șomerilor din România;
  • Mai puțini afiliati. Tipsterii tai favoriti s-ar putea sa dispară de pe piata. Pentru ca taxe mai mari la stat ar putea însemna și un buget mai mic de publicitate online pentru operatori. Site-urile afiliate, care și ele ar trebui sa plătească mai mult, vor înceta sa mai existe;
  • Monopol pentru numele mari. Chiar dacă taxele vor crește, iar agențiile offline vor fi doar la marginea orașului, cei mai puternici operatori vor continua să-și ofere serviciile. Doar ca vor avea concurență mai puțină, iar calitatea ar putea deveni puțin îndoielnică. 
  • Va crește și mai mult online-ul. Agențiile online oricum sunt în floare de când cu pandemia. Dacă vor vrea sa se joace la pacanele, jucătorii o vor face la fel de ușor și de pe telefon, tabletă sau desktop. 

Din păcate, ne este imposibil sa găsim și perspective de viitor pozitive. Guvernul vrea doua lucruri mari și tari (bani mai mulți de la operatori și rezolvarea problemei dependenței de jocuri de noroc) și e foarte posibil sa nu obtina nici una, nici alta.

Concluzii

Avem, așadar, un proiect de lege care va trece sau nu de Camera Deputaților. Și e foarte posibil sa nu treaca în întregime așa cum este. 

  • Ideea pentru care Guvernul vrea aceasta schimbare este una buna, în principiu, cazinouri și case pariuri interzise din oraș.

Dependența de jocuri de noroc a făcut ca tot mai mulți tineri sa isi faca rau, disperați că au pierdut sume mari de bani la pacanele ori pariuri. Problema este ca statul folosește tot mai des cuvantul "interzicere". Nu știm când au interactionat ei ultima oară cu dependenții, de orice fel, dar interzicerea unui lucru nu duce spre vindecare. 

Sigur, ajuta eliminarea tentațiilor, dar dacă nu rezolvi de la sursa problema (de ce joacă unii oameni și ultimii bani din buzunar), atunci nu schimbi nimic. 

  • Statul ar putea sa spuna faptul ca mulți români au semnat petitii pentru ca aceste modificări să aibă loc. Ceea ce e complet adevărat. Dar încă un lucru pe care cei care n-au trecut niciodată printr-o dependenta nu-l pot înțelege. Chit ca apar momente de logica, în care un dependent spune "arde-le-ar focul de pacanele", asta nu înseamnă ca atunci cand vor fi la marginea orașului, acesta nu va alerga spre ele într-un moment de slăbiciune. O senzatie proastă care poate fi declanșată de orice stimul negativ. 

Cum ar arata totul dacă statul chiar ar fi interesat de problema dependenței? Pași mari spre tratarea jucatorilor si pași mici spre reglementarea pieței.

  • Centre de tratament, consult psihologic decontat de casa de sanatate. Folosirea orei de dirigenție pentru a discuta probleme serioase, cu specialisti, nu pentru a baga o oră în plus de matematica. 
  • Reducerea reclamelor pentru pacanele si pariuri. Amenzi drastice pentru operatorii care permit accesul minorilor în locații. 
  • Sau vrei sa auzi o idee faină? Operatorii online sa permita depuneri proportionale cu venitul jucătorului. Ai 5.000 RON salariu lunar? 500 RON maxim, lunar, sa poți depozita în contul tău de pariuri. Oricum îți cer atatea copii după acte, ce mai este un stat de plata?

Atunci cand se dorește cu adevărat ceva, se pot găsi soluții. Doar ca încă nu ne-am convins ce vrea statul într-adevăr sa obțină de la acest proiect de lege, dincolo de ceea ce declara. Vom vedea ce se întâmplă si te vom tine la curent cu toate modificările ce se vor adopta în legislația jocurilor de noroc.