Incepe un nou sezon de Formula 1, cu un numar mai mare de curse decat anul trecut

Mai avem foarte putin pana cand va incepe oficial sezonul cu numarul 74 de Formula 1. Mai exact, pe 5 martie se va desfasura prima cursa, pe circuitul Sakhir, din Bahrain. Initial, se anuntase ca in acest sezon vor fi 24 curse. Ulterior insa, numarul acestora a scazut la 23,  cursa din China fiind scoasa din calendar pentru al patrulea sezon consecutiv. Chiar si asa, avem cu o cursa mai mult decat in 2022. Ca de obicei, sezonul se va incheia la Abu Dhabi, pe 26 noiembrie.

Va domina Verstappen la fel de autoritar si in acest sezon?

Campionul din 2022 este olandezul Max Verstappen, care a castigat la o diferenta de 146 puncte fata de al doilea clasat, canadianul Charles Leclerc. Asta, in ciuda faptului ca Verstappen nu terminase doua din primele 3 curse. A urmat insa un numar impresionant de victorii, care i-a permis sa castige titlul cu mult inainte de incheierea sezonului. Pe pozitia a treia a incheiat mexicanul Sergio Perez, la doar 3 puncte in spatele lui Charles Leclerc.

In total, Max Verstappen a castigat 15 din cele 22 curse. A fost al doilea titlu consecutiv si, totodata, al doilea din cariera pentru olandez. Pe cel din 2021 l-a castigat in ultimul tur al ultimei curse a sezonului, cea din Abu Dhabi, in fata britanicului Lewis Hamilton. In ceea ce priveste clasamentul constructorilor, Red Bull a castigat in fata celor de la Ferrari la o diferenta de mai bine de 200 puncte. 

Vom avea 6 curse de sprint in 2023

Din 2010 punctajul nu a suferit modificari majore in ceea ce priveste cursele de Formula 1. Primii 10 vor obtine de la 25 puncte pana la 1 punct. Din 2019 se acorda 1 punct si pentru autorul celui mai rapid tur, conditia fiind aceea ca respectivul pilot sa termine in top 10. Din 2021 au fost introduse si asa-numitele curse de sprint. Astfel, fiecare pilot va concura pe distanta de 100 km (cumulat), contand pentru stabilirea grilei de start atat ziua de vineri, cat si cea de sambata. 

In comparatie cu precedentele doua sezoane, cand au avut loc 3 curse de sprint, acum numarul lor s-a dublat. In 2021 au fost punctati doar primii 3 clasati in aceste puncte de sprint, iar in 2022 primii 8. Foarte probabil si in 2023 vor fi punctati primii 8 clasati. Aceste puncte din cursele de sprint se adauga celor obtinute in cursa. 

Punctaj curse 2023

Loc Grand Prix

Puncte

1

25

2

18

3

15

4

12

5

10

6

8

7

6

8

4

9

2

10

1



Cel mai rapid tur (top 10)

1


Loc sprint

Puncte

1

8

2

7

3

6

4

5

5

4

6

3

7

2

8

1


Am vazut o reactie extrem de pozitiva la cursele de sprint in primii doi ani si abia asteptam sa aducem si mai multa actiune fanilor, cu 6 asemenea evenimente in 2023. Introducerea curselor de sprint in Formula 1 a dus la un weekend de cursa ce include 3 zile de actiune competitiva si aduce mai mult divertisment fanilor acestui sport.

Stefano Domenicali (presedinte si CEO Formula 1)

Calendar Formula 1 2023

Daca in urma cu 10 ani aveau loc 19 curse intr-un sezon de Formula 1, acum vom putea vedea 23 curse. Primele 5 curse ale sezonului, precum si ultimele 8, se vor desfasura in afara Europei. Celelalte, cu exceptia cursei din Canada, vor avea loc in Europa. Majoritatea curselor se vor disputa o data la doua saptamani. In fiecare etapa vom avea 3 zile de concurs. Vineri se vor desfasura primele doua antrenamente libere, sambata va avea loc inca o sesiune de antrenamente libere, dupa care, la cateva ore distanta, vor incepe calificarile. Cursa propriu-zisa va avea loc duminica. 

Data

Tara

Circuit

Campion 2022





5 martie

Bahrain

Sakhir

Charles Leclerc

19 martie

Arabia Saudita

Jeddah

Max Verstappen

2 aprilie

Australia

Albert Park

Charles Leclerc

30 aprilie

Azerbaidjan

Baku (sprint)

Max Verstappen

7 mai

SUA

Miami

Max Verstappen

21 mai

Italia

Imola

Max Verstappen

28 mai 

Monaco

Monaco

Sergio Perez

4 iunie

Spania

Montmelo

Max Verstappen

18 iunie

Canada

Montreal

Max Verstappen

2 iunie

Austria

Spielberg (sprint)

Charles Leclerc

9 iulie

Marea Britanie

Silverstone

Carlos Sainz

23 iulie

Ungaria

Hungaroring

Max Verstappen

30 iulie

Belgia

Spa-Francorchamps (sprint)

Max Verstappen

27 august

Zandvoort

Olanda

Max Verstappen

3 septembrie

Italia

Monza

Max Verstappen

17 septembrie

Singapore

Marina Bay

Sergio Perez

24 septembrie

Japonia

Suzuka

Max Verstappen

8 octombrie

Qatar

Lusail (sprint)

Lewis Hamilton (2021)

22 octombrie

SUA

Austin (sprint)

Max Verstappen

29 octombrie

Mexic

Mexico City

Max Verstappen

5 noiembrie

Brazilia

Interlagos (sprint)

Charles Leclerc

18 noiembrie 

SUA

Las Vegas

Debut

26 noiembrie

Em.A.Unite

Yas Marina

Max Verstappen

Formula 1 2023 - Piloti si echipe

Castigator a 4 titluri de Formula 1, neamtul Sebastian Vettel s-a retras din Marele Circ la finalul sezonului trecut. Acesta a petrecut 16 sezoane in Formula 1. Locul sau la Aston Martin a fost luat de Fernando Alonso, un alt veteran castigator de titluri mondiale. In locul lui Alonso, la Alpine a sosit Pierre Gasly. In locul acestuia din urma, va sosi la Alpha Tauri debutantul Nyck de Vries, campion in Formula 2 si Formula E. Acesta a concurat doar la Monza anul trecut, obtinand insa doua puncte. 

Daniel Ricciardo a parasit echipa McLaren de comun acord, desi contractul sau expira la finele anului. Australianul va fi inlocuit de debutantul Piastri. Nicholas Latifi a parasit Williams, in locul acestuia sosind Logan Sargeant, aflat si el la debutul in Formula 1. Mick Schumacher a parasit Haas, in locul acestuia venind Nico Hulkenberg. 

Echipa

Pilot

Tara

Cea mai buna performanta in F1





Alfa Romeo

Zhou Guanyu

China

18 (2022)


Valteri Bottas

Finlanda

2 (2019,2020)

Alpha Tauri

Nyck de Vries

Olanda

21 (2022)


Yuki Tsunoda

Japonia

14 (2021)

Alpine

Pierre Gasly

Franta

7 (2019)


Esteban Ocon

Franta

8 (2017, 2022)

Aston Martin

Fernando Alonso

Spania

Campion (2005,2006)


Lance Stroll

Canada

11 (2020)

Ferrari

Charles Leclerc

Monaco

2 (2022)


Carlos Sainz jr

Spania

5 (2021,2022)

Haas

Kevin Magnussen

Danemarca

9 (2018)


Nico Hulkenberg

Germania

7 (2018)

McLaren

Lando Norris

Marea Britanie

6 (2021)


Oscar Piastri

Australia

Debutant

Mercedes

Lewis Hamilton

Marea Britanie

Campion (2008,2014,2015,  2017,2018,2019,2020)


George Russell

Marea Britanie

4 (2022)

Red Bull

Max Verstappen

Olanda

Campion (2021,2022)


Sergio Perez

Mexic

3 (2022)

Williams

Logan Sargeant

SUA

Debutant


Alexander Albon

Thailanda

7 (2020)

Formula 1 2023 - Format calificari si pneuri

Formatul calificarilor in Formula 1 a ramas acelasi ca sezonul trecut. Astfel, sesiunea de calificari este impartita in 3 segmente. Primul segment dureaza 18 minute, iar ultimii 5 clasati vor fi eliminati, urmand a se plasa pe locurile 16-20 pe grila de start. Al doilea segment dureaza 15 minute, scenariul fiind acelasi, eliminatii plasandu-se pe locurile 11-15 pe grila de start. In fine, ultimul segment aliâiniaza 10 piloti, in urma timpilor realizati aici stabilindu-se primele 10 pozitii pe grila de start. Sigur, dupa calificari se pot inregistra diferite penalizari, care coboara pilotul pe grila de start.

Nu de putine ori, in calificari, dar mai ales in cursa, un rol decisiv in castigarea cursei sau a pole positionului, l-au avut mecanicii, care au montat pe monopostul pilotului un set de pneuri diferit decat concurenta. Sa spunem ca exista 3 seturi de pneuri pentru pista uscata si doua pentru pista umeda. Cele pentru pista uscata sunt hard, medium si soft. Pneurile hard au cea mai mica aderenta, dar cea mai mare durata de viata, iar cele soft au cea mai mare aderenta, dar cea mai mica durata de viata. Pneurile pentru pista umeda sunt intermediare si de ploaie. Cele intermediare se folosesc in cazul unei ploi usoare, iar timpii sunt mai buni decat ai unei masini ce incalta pneuri de ploaie. Din 2011 producatorul de pneuri este Pirelli.

Formula 1 2023 - Modificari regulament

Startul de sezon va aduce noi schimbari de regulament, multe dintre ele referitoare la monoposturi. De asemenea, s-a decis ca, in cazul unei curse incheiate inainte de parcurgerea tuturor tururilor, sa fie reduse punctele acordate, in functie de distanta parcursa pana in acel moment. Totodata, primele 5 curse ale sezonului vor avea modificari la zona DRS, pentru a inlesni depasirile. De punctat ca pe circuitul Albert Park, din Australia, vor fi 4 zone de DRS pe tur. 

Formula 1 2023 - Doar trei zile de teste in pre-sezon

Spre deosebire de sezonul trecut, cand pilotii au avut la dispozitie 6 zile de teste, anul acesta ele s-au redus la jumatate. Cele trei zile de teste au avut loc in perioada 23-25 februarie, pe circuitul din Sakhir, locatia disputarii primei etape. 

In prima zi de teste, Max Verstappen s-a instalat in fruntea clasamentului. Trebuie specificat insa ca olandezul a parcurs nu mai putin de 157 tururi. Pe a doua pozitie s-a clasat Fernando Alonso, cu 60 tururi, iar pe a treia pozitie Carlos Sainz, care a parcurs 72 tururi.

In a doua zi de teste am avut parte de o surpriza din partea chinezului Zhou Guanyu. Acesta a stabilit cel mai bun timp, dupa 133 tururi parcurse. Guanyu a fost urmat de Max Verstappen, care a parcurs doar 47 tururi si de Fernando Alonso, cu 130 tururi parcurse.

In ultima zi, Sergio Perez a stabilit cel mai bun timp, dupa 133 tururi. Mexicanul a fost urmat de Lewis Hamilton, cu 65 tururi parcurse. Podiumul a fost completat de Valtteri Bottas, care a parcurs 131 tururi. De mentionat ca in locul lui Lance Stroll a fost folosit brazilianul Felipe Drugovich. Asta, deoarece Stroll a avut un accident minor zilele trecute, cand mergea cu bicicleta. Daca Stroll va fi indisponibil in prima cursa, va fi inlocuit de Drugovich, desi existau zvonuri la o revenire a lui Vettel.

Teste - Zi 1

Pozitie

Pilot

Echipa

Tururi complete

Cel mai bun timp

1

Verstappen

Red Bull

157

1.32.837

2

Alonso

Aston Martin

60

1.32.866

3

Sainz

Ferrari

72

1.33.253

4

Leclerc

Ferrari

64

1.33.267

5

Norris

McLaren

40

1.33.462

6

Hamilton

Mercedes

83

1.33.508

7

Albon

Williams

74

1.33.671

8

Guanyu

Alfa Romeo

67

1.33.723

9

Russell

Mercedes

69

1.34.174

10

Sargeant

Williams

75

1.34.324

11

Hulkenberg

Haas

51

1.34.424

12

Bottas

Alfa Romeo

71

1.34.558

13

De Vries

Alpha Tauri

85

1.34.559

14

Drugovich

Aston Martin 

40

1.34.564

15

Tsunoda

Alpha Tauri

46

1.34.671

16

Gasly

Alpine

60

1.34.822

17

Ocon

Alpine

53

1.34.871

18

Piastri

McLaren

52

1.34.888

19

Magnussen

Haas

57

1.35.087

Teste - Zi 2

Pozitie 

Pilot

Echipe

Tururi complete

Cel mai bun timp

1

Guanyu

Alfa Romeo

133

1.31.610

2

Verstappen

Red Bull

47

1.31.650

3

Alonso

Aston Martin

130

1.32.205

4

de Vries

Alpha Tauri

74

1.32.222

5

Hulkenberg

Haas

68

1.32.466

6

Sainz

Ferrari

70

1.32.486

7

Sargeant

Williams

154

1.32.549

8

Leclerc

Ferrari

68

1.32.725

9

Piastri

McLaren

74

1.33.175

10

Gasly

Alpine

59

1.33.186

11

Magnussen

Haas

67

1.33.442

12

Ocon 

Alpine

49

1.33.490

13

Russell

Mercedes

26

1.33.654

14

Perez

Red Bull

76

1.33.751

15

Hamilton

Mercedes

72

1.33.954

16

Norris

McLaren

65

1.35.522

17

Tsunoda

Alpha Tauri

85

1.35.708

Teste - Zi 3

Pozitie

Pilot

Echipa

Tururi complete

Cel mai bun timp

1

Perez

Red Bull

133

1.30.305

2

Hamilton

Mercedes

65

1.30.664

3

Bottas

Alfa Romeo

131

1.30.827

4

Leclerc

Ferrari

67

1.31.024

5

Sainz

Ferrari

76

1.31.036

6

Tsunoda

Alpha Tauri

79

1.31.261

7

Magnussen

Haas

95

1.31.381

8

Russell

Mercedes

83

1.31.442

9

Alonso

Aston Martin

80

1.31.450

10

Drugovich

Aston Martin

77

1.32.075

11

Norris

McLaren

37

1.32.160

12

Gasly

Alpine

56

1.32.762

13

Albon

Williams

136

1.32.793

14

Ocon 

Alpine

76

1.33.257

15

Hulkenberg

Haaas

77

1.33.329

16

Piastri

McLaren

44

1.33.655

17

de Vries

Alpha Tauri

87

1.38.244

Declaratii

Cred ca monopostul functioneaza foarte bine, chiar mai bine decat anul trecut. Obiectivul nostru este sa castigam curse si apoi sa luam campionatul. Mai important este sa ne concentram pe ce facem noi decat pe ce fac alte echipe.

Max Verstappen (Red Bull)

Ma astept ca monopostul sa fie putin mai rapid pe liniile drepte si ceva mai greu de controlat in viraje. Inca ne chinuim sa descoperim punctul forte al monopostului.

Charles Leclerc (Ferrari)

Cred ca echipa a facut o treaba extraordinara in pauza de iarna. Se pot vedea imbunatatirile (fata de anul trecut). Ar fi extraordinar daca am incepe sezonul mult mai bine decat am facut-o anul trecut.

Sergio Perez (Red Bull)

Problemele cu salturile monopostului s-au diminuat semnificativ. Este un pas urias pentru noi. Cu toate astea, mai sunt cateva aspecte la care lucram. Inca nu suntem unde am vrea sa fim.

Lewis Hamilton (Mercedes)

Per total, cred ca putem fi multumiti dupa perioada de teste. Este dificil de facut o comparatie cu Red Bull in teste, fiindca nici ei, dar nici noi nu stim cate kilograme are monopostul advers. 


Frederic Vasseur (patron Ferrari)

Verstappen, favorit la castigarea celui de-al treilea titlu la rand

Avand in vedere ca in acest sezon face parte din aceeasi echipa cu care a castigat precedentele doua titluri de campion mondial, nu este nicio surpriza ca Max Verstappen porneste favorit la pariuri pe Formula 1 . Cota ca olandezul sa castige un nou titlu este 1.65 cota oferita de casa de pariuri Betano. Hamilton si Leclerc il urmeaza, cu o cota de 5.50 Russel, Sainz, Perez si Alonso sunt urmatorii.

In ceea ce priveste clasamentul constructorilor, Red Bull este favorita sa castige. Betano ofera insa o cota destul de mare pentru ca asta sa se intample: 1.70 A doua favorita este Mercedes, cu o cota de 3.30 urmata la mica distanta de Ferrari, cu o cota de 4.00

La Betano gasim si alte pariuri antepost pentru Formula 1 2023, nu doar pe cele ce vizeaza castigatorii la piloti si constructori. Astfel, putem miza pe pilotul sau constructorul dintr-un anumit duel care se va clasa mai sus la finalul sezonului. De asemenea, putem paria si pe pilotul care va avea cele mai multe abandonuri de-a lungul sezonului. Ne putem delecta si cu pariuri speciale, cum ar fi sa prezicem cel mai mic numar de piloti care termina o cursa sau daca vreun pilot va castiga 4 curse la rand in acest sezon.