Incepe un nou sezon de Formula 1, cu un numar mai mare de curse decat anul trecut
Mai avem foarte putin pana cand va incepe oficial sezonul cu numarul 74 de Formula 1. Mai exact, pe 5 martie se va desfasura prima cursa, pe circuitul Sakhir, din Bahrain. Initial, se anuntase ca in acest sezon vor fi 24 curse. Ulterior insa, numarul acestora a scazut la 23, cursa din China fiind scoasa din calendar pentru al patrulea sezon consecutiv. Chiar si asa, avem cu o cursa mai mult decat in 2022. Ca de obicei, sezonul se va incheia la Abu Dhabi, pe 26 noiembrie.
Va domina Verstappen la fel de autoritar si in acest sezon?
Campionul din 2022 este olandezul Max Verstappen, care a castigat la o diferenta de 146 puncte fata de al doilea clasat, canadianul Charles Leclerc. Asta, in ciuda faptului ca Verstappen nu terminase doua din primele 3 curse. A urmat insa un numar impresionant de victorii, care i-a permis sa castige titlul cu mult inainte de incheierea sezonului. Pe pozitia a treia a incheiat mexicanul Sergio Perez, la doar 3 puncte in spatele lui Charles Leclerc.
In total, Max Verstappen a castigat 15 din cele 22 curse. A fost al doilea titlu consecutiv si, totodata, al doilea din cariera pentru olandez. Pe cel din 2021 l-a castigat in ultimul tur al ultimei curse a sezonului, cea din Abu Dhabi, in fata britanicului Lewis Hamilton. In ceea ce priveste clasamentul constructorilor, Red Bull a castigat in fata celor de la Ferrari la o diferenta de mai bine de 200 puncte.
Vom avea 6 curse de sprint in 2023
Din 2010 punctajul nu a suferit modificari majore in ceea ce priveste cursele de Formula 1. Primii 10 vor obtine de la 25 puncte pana la 1 punct. Din 2019 se acorda 1 punct si pentru autorul celui mai rapid tur, conditia fiind aceea ca respectivul pilot sa termine in top 10. Din 2021 au fost introduse si asa-numitele curse de sprint. Astfel, fiecare pilot va concura pe distanta de 100 km (cumulat), contand pentru stabilirea grilei de start atat ziua de vineri, cat si cea de sambata.
In comparatie cu precedentele doua sezoane, cand au avut loc 3 curse de sprint, acum numarul lor s-a dublat. In 2021 au fost punctati doar primii 3 clasati in aceste puncte de sprint, iar in 2022 primii 8. Foarte probabil si in 2023 vor fi punctati primii 8 clasati. Aceste puncte din cursele de sprint se adauga celor obtinute in cursa.
Punctaj curse 2023
Loc Grand Prix |
Puncte |
1 |
25 |
2 |
18 |
3 |
15 |
4 |
12 |
5 |
10 |
6 |
8 |
7 |
6 |
8 |
4 |
9 |
2 |
10 |
1 |
Cel mai rapid tur (top 10) |
1 |
Loc sprint |
Puncte |
1 |
8 |
2 |
7 |
3 |
6 |
4 |
5 |
5 |
4 |
6 |
3 |
7 |
2 |
8 |
1 |
Stefano Domenicali (presedinte si CEO Formula 1)
Calendar Formula 1 2023
Daca in urma cu 10 ani aveau loc 19 curse intr-un sezon de Formula 1, acum vom putea vedea 23 curse. Primele 5 curse ale sezonului, precum si ultimele 8, se vor desfasura in afara Europei. Celelalte, cu exceptia cursei din Canada, vor avea loc in Europa. Majoritatea curselor se vor disputa o data la doua saptamani. In fiecare etapa vom avea 3 zile de concurs. Vineri se vor desfasura primele doua antrenamente libere, sambata va avea loc inca o sesiune de antrenamente libere, dupa care, la cateva ore distanta, vor incepe calificarile. Cursa propriu-zisa va avea loc duminica.
Data |
Tara |
Circuit |
Campion 2022 |
5 martie |
Bahrain |
Sakhir |
Charles Leclerc |
19 martie |
Arabia Saudita |
Jeddah |
Max Verstappen |
2 aprilie |
Australia |
Albert Park |
Charles Leclerc |
30 aprilie |
Azerbaidjan |
Baku (sprint) |
Max Verstappen |
7 mai |
SUA |
Miami |
Max Verstappen |
21 mai |
Italia |
Imola |
Max Verstappen |
28 mai |
Monaco |
Monaco |
Sergio Perez |
4 iunie |
Spania |
Montmelo |
Max Verstappen |
18 iunie |
Canada |
Montreal |
Max Verstappen |
2 iunie |
Austria |
Spielberg (sprint) |
Charles Leclerc |
9 iulie |
Marea Britanie |
Silverstone |
Carlos Sainz |
23 iulie |
Ungaria |
Hungaroring |
Max Verstappen |
30 iulie |
Belgia |
Spa-Francorchamps (sprint) |
Max Verstappen |
27 august |
Zandvoort |
Olanda |
Max Verstappen |
3 septembrie |
Italia |
Monza |
Max Verstappen |
17 septembrie |
Singapore |
Marina Bay |
Sergio Perez |
24 septembrie |
Japonia |
Suzuka |
Max Verstappen |
8 octombrie |
Qatar |
Lusail (sprint) |
Lewis Hamilton (2021) |
22 octombrie |
SUA |
Austin (sprint) |
Max Verstappen |
29 octombrie |
Mexic |
Mexico City |
Max Verstappen |
5 noiembrie |
Brazilia |
Interlagos (sprint) |
Charles Leclerc |
18 noiembrie |
SUA |
Las Vegas |
Debut |
26 noiembrie |
Em.A.Unite |
Yas Marina |
Max Verstappen |
Formula 1 2023 - Piloti si echipe
Castigator a 4 titluri de Formula 1, neamtul Sebastian Vettel s-a retras din Marele Circ la finalul sezonului trecut. Acesta a petrecut 16 sezoane in Formula 1. Locul sau la Aston Martin a fost luat de Fernando Alonso, un alt veteran castigator de titluri mondiale. In locul lui Alonso, la Alpine a sosit Pierre Gasly. In locul acestuia din urma, va sosi la Alpha Tauri debutantul Nyck de Vries, campion in Formula 2 si Formula E. Acesta a concurat doar la Monza anul trecut, obtinand insa doua puncte.
Daniel Ricciardo a parasit echipa McLaren de comun acord, desi contractul sau expira la finele anului. Australianul va fi inlocuit de debutantul Piastri. Nicholas Latifi a parasit Williams, in locul acestuia sosind Logan Sargeant, aflat si el la debutul in Formula 1. Mick Schumacher a parasit Haas, in locul acestuia venind Nico Hulkenberg.
Echipa |
Pilot |
Tara |
Cea mai buna performanta in F1 |
Alfa Romeo |
Zhou Guanyu |
China |
18 (2022) |
Valteri Bottas |
Finlanda |
2 (2019,2020) | |
Alpha Tauri |
Nyck de Vries |
Olanda |
21 (2022) |
Yuki Tsunoda |
Japonia |
14 (2021) | |
Alpine |
Pierre Gasly |
Franta |
7 (2019) |
Esteban Ocon |
Franta |
8 (2017, 2022) | |
Aston Martin |
Fernando Alonso |
Spania |
Campion (2005,2006) |
Lance Stroll |
Canada |
11 (2020) | |
Ferrari |
Charles Leclerc |
Monaco |
2 (2022) |
Carlos Sainz jr |
Spania |
5 (2021,2022) | |
Haas |
Kevin Magnussen |
Danemarca |
9 (2018) |
Nico Hulkenberg |
Germania |
7 (2018) | |
McLaren |
Lando Norris |
Marea Britanie |
6 (2021) |
Oscar Piastri |
Australia |
Debutant | |
Mercedes |
Lewis Hamilton |
Marea Britanie |
Campion (2008,2014,2015, 2017,2018,2019,2020) |
George Russell |
Marea Britanie |
4 (2022) | |
Red Bull |
Max Verstappen |
Olanda |
Campion (2021,2022) |
Sergio Perez |
Mexic |
3 (2022) | |
Williams |
Logan Sargeant |
SUA |
Debutant |
Alexander Albon |
Thailanda |
7 (2020) |
Formula 1 2023 - Format calificari si pneuri
Formatul calificarilor in Formula 1 a ramas acelasi ca sezonul trecut. Astfel, sesiunea de calificari este impartita in 3 segmente. Primul segment dureaza 18 minute, iar ultimii 5 clasati vor fi eliminati, urmand a se plasa pe locurile 16-20 pe grila de start. Al doilea segment dureaza 15 minute, scenariul fiind acelasi, eliminatii plasandu-se pe locurile 11-15 pe grila de start. In fine, ultimul segment aliâiniaza 10 piloti, in urma timpilor realizati aici stabilindu-se primele 10 pozitii pe grila de start. Sigur, dupa calificari se pot inregistra diferite penalizari, care coboara pilotul pe grila de start.
Nu de putine ori, in calificari, dar mai ales in cursa, un rol decisiv in castigarea cursei sau a pole positionului, l-au avut mecanicii, care au montat pe monopostul pilotului un set de pneuri diferit decat concurenta. Sa spunem ca exista 3 seturi de pneuri pentru pista uscata si doua pentru pista umeda. Cele pentru pista uscata sunt hard, medium si soft. Pneurile hard au cea mai mica aderenta, dar cea mai mare durata de viata, iar cele soft au cea mai mare aderenta, dar cea mai mica durata de viata. Pneurile pentru pista umeda sunt intermediare si de ploaie. Cele intermediare se folosesc in cazul unei ploi usoare, iar timpii sunt mai buni decat ai unei masini ce incalta pneuri de ploaie. Din 2011 producatorul de pneuri este Pirelli.
Formula 1 2023 - Modificari regulament
Startul de sezon va aduce noi schimbari de regulament, multe dintre ele referitoare la monoposturi. De asemenea, s-a decis ca, in cazul unei curse incheiate inainte de parcurgerea tuturor tururilor, sa fie reduse punctele acordate, in functie de distanta parcursa pana in acel moment. Totodata, primele 5 curse ale sezonului vor avea modificari la zona DRS, pentru a inlesni depasirile. De punctat ca pe circuitul Albert Park, din Australia, vor fi 4 zone de DRS pe tur.
Formula 1 2023 - Doar trei zile de teste in pre-sezon
Spre deosebire de sezonul trecut, cand pilotii au avut la dispozitie 6 zile de teste, anul acesta ele s-au redus la jumatate. Cele trei zile de teste au avut loc in perioada 23-25 februarie, pe circuitul din Sakhir, locatia disputarii primei etape.
In prima zi de teste, Max Verstappen s-a instalat in fruntea clasamentului. Trebuie specificat insa ca olandezul a parcurs nu mai putin de 157 tururi. Pe a doua pozitie s-a clasat Fernando Alonso, cu 60 tururi, iar pe a treia pozitie Carlos Sainz, care a parcurs 72 tururi.
In a doua zi de teste am avut parte de o surpriza din partea chinezului Zhou Guanyu. Acesta a stabilit cel mai bun timp, dupa 133 tururi parcurse. Guanyu a fost urmat de Max Verstappen, care a parcurs doar 47 tururi si de Fernando Alonso, cu 130 tururi parcurse.
In ultima zi, Sergio Perez a stabilit cel mai bun timp, dupa 133 tururi. Mexicanul a fost urmat de Lewis Hamilton, cu 65 tururi parcurse. Podiumul a fost completat de Valtteri Bottas, care a parcurs 131 tururi. De mentionat ca in locul lui Lance Stroll a fost folosit brazilianul Felipe Drugovich. Asta, deoarece Stroll a avut un accident minor zilele trecute, cand mergea cu bicicleta. Daca Stroll va fi indisponibil in prima cursa, va fi inlocuit de Drugovich, desi existau zvonuri la o revenire a lui Vettel.
Teste - Zi 1
Pozitie |
Pilot |
Echipa |
Tururi complete |
Cel mai bun timp |
1 |
Verstappen |
Red Bull |
157 |
1.32.837 |
2 |
Alonso |
Aston Martin |
60 |
1.32.866 |
3 |
Sainz |
Ferrari |
72 |
1.33.253 |
4 |
Leclerc |
Ferrari |
64 |
1.33.267 |
5 |
Norris |
McLaren |
40 |
1.33.462 |
6 |
Hamilton |
Mercedes |
83 |
1.33.508 |
7 |
Albon |
Williams |
74 |
1.33.671 |
8 |
Guanyu |
Alfa Romeo |
67 |
1.33.723 |
9 |
Russell |
Mercedes |
69 |
1.34.174 |
10 |
Sargeant |
Williams |
75 |
1.34.324 |
11 |
Hulkenberg |
Haas |
51 |
1.34.424 |
12 |
Bottas |
Alfa Romeo |
71 |
1.34.558 |
13 |
De Vries |
Alpha Tauri |
85 |
1.34.559 |
14 |
Drugovich |
Aston Martin |
40 |
1.34.564 |
15 |
Tsunoda |
Alpha Tauri |
46 |
1.34.671 |
16 |
Gasly |
Alpine |
60 |
1.34.822 |
17 |
Ocon |
Alpine |
53 |
1.34.871 |
18 |
Piastri |
McLaren |
52 |
1.34.888 |
19 |
Magnussen |
Haas |
57 |
1.35.087 |
Teste - Zi 2
Pozitie |
Pilot |
Echipe |
Tururi complete |
Cel mai bun timp |
1 |
Guanyu |
Alfa Romeo |
133 |
1.31.610 |
2 |
Verstappen |
Red Bull |
47 |
1.31.650 |
3 |
Alonso |
Aston Martin |
130 |
1.32.205 |
4 |
de Vries |
Alpha Tauri |
74 |
1.32.222 |
5 |
Hulkenberg |
Haas |
68 |
1.32.466 |
6 |
Sainz |
Ferrari |
70 |
1.32.486 |
7 |
Sargeant |
Williams |
154 |
1.32.549 |
8 |
Leclerc |
Ferrari |
68 |
1.32.725 |
9 |
Piastri |
McLaren |
74 |
1.33.175 |
10 |
Gasly |
Alpine |
59 |
1.33.186 |
11 |
Magnussen |
Haas |
67 |
1.33.442 |
12 |
Ocon |
Alpine |
49 |
1.33.490 |
13 |
Russell |
Mercedes |
26 |
1.33.654 |
14 |
Perez |
Red Bull |
76 |
1.33.751 |
15 |
Hamilton |
Mercedes |
72 |
1.33.954 |
16 |
Norris |
McLaren |
65 |
1.35.522 |
17 |
Tsunoda |
Alpha Tauri |
85 |
1.35.708 |
Teste - Zi 3
Pozitie |
Pilot |
Echipa |
Tururi complete |
Cel mai bun timp |
1 |
Perez |
Red Bull |
133 |
1.30.305 |
2 |
Hamilton |
Mercedes |
65 |
1.30.664 |
3 |
Bottas |
Alfa Romeo |
131 |
1.30.827 |
4 |
Leclerc |
Ferrari |
67 |
1.31.024 |
5 |
Sainz |
Ferrari |
76 |
1.31.036 |
6 |
Tsunoda |
Alpha Tauri |
79 |
1.31.261 |
7 |
Magnussen |
Haas |
95 |
1.31.381 |
8 |
Russell |
Mercedes |
83 |
1.31.442 |
9 |
Alonso |
Aston Martin |
80 |
1.31.450 |
10 |
Drugovich |
Aston Martin |
77 |
1.32.075 |
11 |
Norris |
McLaren |
37 |
1.32.160 |
12 |
Gasly |
Alpine |
56 |
1.32.762 |
13 |
Albon |
Williams |
136 |
1.32.793 |
14 |
Ocon |
Alpine |
76 |
1.33.257 |
15 |
Hulkenberg |
Haaas |
77 |
1.33.329 |
16 |
Piastri |
McLaren |
44 |
1.33.655 |
17 |
de Vries |
Alpha Tauri |
87 |
1.38.244 |
Declaratii
Max Verstappen (Red Bull)
Charles Leclerc (Ferrari)
Sergio Perez (Red Bull)
Lewis Hamilton (Mercedes)
Frederic Vasseur (patron Ferrari)
Verstappen, favorit la castigarea celui de-al treilea titlu la rand
Avand in vedere ca in acest sezon face parte din aceeasi echipa cu care a castigat precedentele doua titluri de campion mondial, nu este nicio surpriza ca Max Verstappen porneste favorit la pariuri pe Formula 1 . Cota ca olandezul sa castige un nou titlu este 1.65 cota oferita de casa de pariuri Betano. Hamilton si Leclerc il urmeaza, cu o cota de 5.50 Russel, Sainz, Perez si Alonso sunt urmatorii.
In ceea ce priveste clasamentul constructorilor, Red Bull este favorita sa castige. Betano ofera insa o cota destul de mare pentru ca asta sa se intample: 1.70 A doua favorita este Mercedes, cu o cota de 3.30 urmata la mica distanta de Ferrari, cu o cota de 4.00
La Betano gasim si alte pariuri antepost pentru Formula 1 2023, nu doar pe cele ce vizeaza castigatorii la piloti si constructori. Astfel, putem miza pe pilotul sau constructorul dintr-un anumit duel care se va clasa mai sus la finalul sezonului. De asemenea, putem paria si pe pilotul care va avea cele mai multe abandonuri de-a lungul sezonului. Ne putem delecta si cu pariuri speciale, cum ar fi sa prezicem cel mai mic numar de piloti care termina o cursa sau daca vreun pilot va castiga 4 curse la rand in acest sezon.