Privind în viitor: Jucatul responsabil pentru afaceri sustenabile

Despre expert:

Dainis Niedra a organizat in trecut diferite turnee de poker si a fost directorul Federatiei de Poker din Letonia. In prezent, Dainis detine functia de Director General pe Europa Centrala si de Est la Enlabs.

Atat de neplacut pe cat pare, o multime de restrictii pe care tarile le-au impus pentru a combate COVID-19 au afectat in multe cazuri afacerile online. Nimeni nu se intreaba despre inchiderea cazinourilor si a sloturilor offline, unde exista riscuri ca virusul sa se imprastie. E greu de imaginat cum un angajat poate curata butoanele masinilor de slot sau cum poate fiecare jeton sa fie curatat dupa fiecare rotire. In cazul caselor de pariuri, foarte multi au sedii mici, unde nu se poate pastra distanta intre clienti.

Cand restrictiile pentru cazinourile online din Letonia au fost introduse, au provocat o rezistenta din partea oamenilor care au o reputatie impotriva pariatului.

Cand Letonia a revocat toate licentele pentru o perioada nedefinita de timp (ca rezultat jocurile online au incetat pentru doua luni), Lituania a “recomandat” puternic sa incheie reclamele pe perioada pandemiei. Spania a introdus un moratoriu in reclame, Suedia a limitat numarul depozitelor si a bonusurilor produse la fel si suma lor...Si acestea nu sunt toate cazurile restrictiilor.

Desigur, operatorii s-au ridicat pentru a-si apara interesele si si-au securizat o reintoarcere rapida la vechile reguli. Principalul argument a fost mereu bazat pe faptul ca natura globala a internetului face practic imposibil sa interzica ceva, astfel incat operatorii gri si negri (care lucreaza in afara cadrului legal) sa se poata imbogati. Taxele pierdute si pierderea controlului asupra industriei rezultate in urma restrictiilor nu au primit suport din partea celor aflati la putere. Chiar si asa, a fost un argument comun care a rezonat des cu toata lumea: principiile pariatului responsabil.

Acest principiu vine de de la piete autorizate, bine stabilite, in care afacerea nu mai are interese pe termen scurt si, in schimb, construieste un model “sustenabil” in contextul deceniilor urmatoare, gandindu-se in primul rand la societatea in ansamblu careia ii vinde produsul si serviciul sau. Recent, cuvantul sustenabil a fost utilizat foarte des la nivelul corporatiilor. De obicei, sustenabilitatea este asociata cu un un mediu echilibrat si cu abilitatea companiilor de a construi un plan etern de afaceri.

In cazul parierii, sustenabilitatea afacerii inseamna clienti fericiti si satisfacuti: cand cresterea LTV (life time value) a unui jucator vine odata cu cresterea calitatii vietii jucatorului respectiv si nu prin ratiuni de maximizare a profitului. 

Din acest motiv operatorii gri si negri nu se deranjeaza cu implementarea principiilor pariatului responsabil. Modelul lor este bazat pe un risc foarte mare de a pierde tot sau cel mai mult din afacere intr-o zi. In schimb, operatorii licentiati pot oferi liste complete sau partiale cu unelte de pariat responsabil, daca sunt cerute de un avocat, un membru al guvernului sau orice persoana implicata. 

O serie de functionalitati apar tot mai des pe platformele de gambling:

  • Limite ladepozit;
  • Limita lapierdere sau limita la rulaj;
  • Limita de joc;
  • O reamintire a duratei sesiunii;
  • Istorie transparenta a jocului;
  • Abilitatea de a-ti ingheta contul;
  • Sondaje privind dependenta de jocuri de noroc.

In plus la introducerea instrumentelor tehnice pe care le poate utiliza un jucator, relatia personala cu clientii este foarte importanta atunci cand exista modificari bruste in compertamentul de pariere. Mai exact, cand un jucator incepe sa se indeparteze de tiparele sale. Poate fi vorba de o marire brusca a mizelor. Nu inseamna ca aceasta este o problema, de exemplu, un jucator isi poate schimba jobul cu unul mai bine platit sau este doar un pariu plasat o singura data si nu se intampla in mod repetat.

Ma refer de asemenea si la conceptul de pariere responsabila mai mult ca o munca responsabila a industriei in sine – transparenta afacerii, resepctarea legilor, dar si activitatiin scopul educarii jucatorilor.

Sloganurile din reclame, precum „Fa bani” sau „100% castig garantat”etc. incep sa devina de domeniul trecutului.

Unii operatori refuza sa ofere noilor utilizatori bonusuri tot timpul, in loc ei ofera FreeBet-uri doar pe perioada evenimentelor mari. Intreaga industrie de gambling va fi ajutata astfel si totodata va contribui esential ca aceasta activitate sa isi obtina respectul meritat in industria de divertisment.