Aproximativ 50% din cluburile din Premier League colaboreaza cu case de pariuri!
Premier League este cea mai puternica liga de fotbal din lume! Liverpool este campioana! Chiar daca lupta pentru titlu (nu oficial, dar...) a fost gata inainte sa inceapa carantina, liga s-a incheiat la finalul lunii Iulie. Fotbalul englez a fost reprezentat de patru echipe in sferturile Champions League din sezonul precedent si ambele finale ale ambelor competitii mari Europene au aratat ca Prima Liga din Anglia este liga dominanta a fotbalului mondial.
Cu cat competitia este mai puternica, cu atat nivelul jucatorilor si calitatea meciurilor sunt mai ridicate, iar acest lucru atrage atat de mult interes de la spectatori si fanii fotbalului. Conform datelor de la Hookit (Iulie anul acesta), in termenii numarului de urmaritori si nivelului de conexiune cu audienta, patru cluburi din Premier League sunt in top 10 echipe sportive din lume (TOATE sporturile). Sponsorii sunt atrasi de spectatori si de fani, care la randul lor sunt atrasi de produsul in sine: Calitate ridicata, fotbal interesant. De-a lungul sezonului, am urmarit meciurile din Premier League si “ochiul meu profesionist” a inceput automat sa fie atent la sponsorii de pariere, a fost vizibil cum parierea pe sporturi s-a stabilizat singura de-a lungul anilor, ca o industrie principala in sponsorizarea fotbalului englez.
In ultimii ani, pariurile offline au inceput sa piarda teren atat din cauze naturale, cat si din cauza consolidarii multor jucatori in pietele locale. Logic, internetul a inlesnit mutarea pariurilor in mediul online. Am fost interesat sa aflu cati operatori locali folosesc cluburile de fotbal sa isi promoveze brandul, intrucat mi s-a adus la cunostinta faptul ca in multe cazuri o astfel de promovare functioneaza mai bine pentru pietele straine.
Statisticile sponsorizarii generale din sezonul trecut sunt uimitoare. Parierea a luat rolul central pe tricourile a jumatate din cele 20 de cluburi din Premier League. Pentru comparatie, urmatoarele trei industrii au doar doua echipe:
- Financiar – “Liverpool” (Standard Chatered), “Brighton” (American Express);
- Linii aeriene - “Man City” (Etihad), “Arsenal” (Emirates);
- Auto - "Man United" (Chevrolet), "Chelsea" (Yokohama).
In acelasi timp, niciunul din top 5 cluburi de fotbal de la sfarsitul sezonului nu are o companie de pariuri ca si sponsor principal. Daca va uitati la tabelul de mai jos, aproape toate cluburile cu o casa de pariuri majora ca si sponsor sunt in josul clasamentului. Cea mai inalta pozitie o are “Wolves”, care a terminat pe a saptea pozitie si a castigat un loc in Europa League in sezonul urmator.
Sponsorizarea nu este intotdeauna limitata in principal la un tricou cu sponsorul. Poti fi sponsorul al nivelului secund sau al treilea. De asemenea, in special pentru companiile de pariere, o subcategorie a “Partenerului Oficial de pariere” a fost creata, care, pentru a mari si mai mult profitul, in unele cazuri a fost divizata si pe regiuni. De exemplu, poti deveni partenerul oficial de pariere a lui “Tottenham” in Africa sau America Latina.
Cateva lucruri interesante:
- Niciunul dintre cei cinci cei mai mari operatori de pariuri din Marea Britanie* nu au contracte de sponsorizare in calitate de sponsor general cu vreo echipa si patru din cinci nu au niciun fel de sponsorizare. Bet365, sponsorul lui “Leicester” este singurul mare operator care are un contract de sponsorizare cu o echipa din Premier League.
- FC Leicester City are cinci sponsori din aceeasi industrie.
- Sase cluburi au logo-ul pe echipamentele lor duplicate cu hieroglife: “Bournemouth”, “Burnley”, “Crystal Palace”, “Wolverhampton”, “Newcastle”, “Watford”. Scopul este evident – pentru a comunica cu piata asiatica.
- Trei branduri cu “Magic Eights” in logo-ul lor vorbesc despre empatia cu piata asiatica: “Aston Villa”, “Newcastle” si “Bournemouth”.
- Piata din Marea Britanie nu este principala piata pentru niciunul dintre sponsorii generali de pariere (exceptie face Betway, dar se pare ca in ultimii ani ei au crescut in pretul altor piete). Aproape toti operatorii de pariuri au devenit sponsori generali ai pietei tinta din afara UK – precum Asia, India (Dafabet), Africa (Sport Pesa) sau America Latina (Sportsbet.io).
- Dupa contestatia parteneriatului dintre W88 si “Wolverhampton” de acum cativa ani, operatorii straini incearca sa obtina o licenta britanica pentru publicitatea brandului, pentru a evita problemele legale.
- ManBetX are doi sponsorizari generale in acelasi timp – “Wolverhampton” si “Crystal Palace”, plus compania sora care are un contract de sponsorizare cu “Arsenal”.
Concluzia logica: Premier League s-a stabilizat nu doar o brand local, dar si ca un brand global. Cultura britanica a pariurilor si atitudinea societatii in legatura cu acest tip de divertisment permite sa se extinda lista de parteneri de pariuri si sa conduca interesante campanii pe aceasta piata.
Club | Companie de pariuri | Parteneriat |
FC Norwich City | Dafabet | Sponsori generali |
FC Watford | Sportsbet.io | Sponsori generali |
Bournemouth | M88 / MansionBet | Sponsori generali |
Aston Villa | W88 | Sponsori generali |
West Ham United | Betway | Sponsori generali |
Brighton & Hove Albion | - | - |
Crystal Palace | W88 | Sponsori generali |
Newcastle United | Fun88 | Sponsori generali |
Everton | SportPesa | Sponsori generali |
Southampton | Unibet | Sponsori |
Burnley | LoveBet | Sponsori generali |
Sheffield United | - | - |
Arsenal | Vbet / Betconstruct | Sponsori |
Wolverhampton Wanderers | ManBetX | Sponsori generali |
Tottenham Hotspur | - | - |
Leicester City | Betway, Yabo Sports, W88, Bet 365, 19.com | Sponsori |
Chelsea | - | - |
Manchester United | Yabo Sports | Sponsori |
Manchester City | MarathonBet | Sponsori |
Liverpool | - | - |
*Top 5 operatori de pariuri din Marea Britanie:
Ladbrokers Coral – 30.000 de angajati, venit anual (2019) – 3,2 miliarde de Lire;
William Hill – 16.000 de angajati, venit anual (2019) – 2,2 miliarde de Lire;
Paddy Power – 8.000 de angajati, venit anual (2019) – 2,3 miliarde de Lire;
Bet365 – 3.500 de angajati, venit anual (2019) – 3 miliarde de Lire;
Sky – fara date.